Algemene behandelingen

Onder algemene tandheelkunde vallen alle behandelingen die de basis vormen voor een gezond gebit. Hierbij kunt u denken aan de periodieke controle, gebitsreiniging, maar ook het vullen van gaatjes. De uitkomsten van het mondonderzoek staan aan de basis van vervolgbehandelingen die nodig zijn om een gezond en esthetisch mooi gebit te behalen.

Periodieke controle
In onze praktijk wordt ieder gebit in principe twee keer per jaar gecontroleerd. Er wordt gecontroleerd op cariës (gaatjes) en op de conditie van het tandvlees (parodontium). Een geringe hoeveelheid tandsteen wordt direct bij de controle verwijderd. Als uitgebreidere zorg nodig is, verwijzen we u door naar onze preventie assistente. In geval van gemiddelde tot ernstige tandvleesontsteking (parodontitis) wordt u ook doorverwezen naar een van onze (paro)preventie assistenten. Behandelingen vinden uitsluitend plaats via afspraak.

Uw tandvlees
Een belangrijk onderdeel van het controle bezoek is het onderzoeken van uw tandvlees. Hier wordt de kleur en vorm van het tandvlees bekeken en krijgt u indien nodig instructies om uw mondhygiëne en mondgezondheid te verbeteren. Een vroege diagnose en tijdige behandeling zijn noodzakelijk om klachten te verhelpen en ernstige problemen te voorkomen.

Foto’s
Afhankelijk van de situatie worden er foto’s (bite-wings) gemaakt. De frequentie hiervan hangt af van de conditie van uw gebit. In het kader van specifieke problemen en/of een uitgebreid behandelplan kan er een zogenaamd orthopantomogram worden gemaakt. Dit is een röntgenfoto waarop kaak en gebit geheel is afgebeeld.

Gaatjes
Het repareren van gaatjes wordt ook wel conserveren genoemd. Het tandbederf (cariës) wordt weggenomen en er wordt een vulling (restauratie) aangebracht. In onze onze praktijk werken we uitsluitend met wit vulmateriaal. Omdat composiet een droog werkterrein vereist, wordt er onder een rubberen lapje (cofferdam of rubberdam) gewerkt.

Na vervaardiging van de restauratie in uw eigen tandkleur, kunt u gelijk weer eten en drinken, omdat de vulmaterialen meteen uitgehard zijn. Soms kan na behandeling een gevulde tand of kies nog wat gevoelig zijn, maar dat verdwijnt meestal snel.

We helpen u ook verder met:

Kiespijn

Tandpijn kan worden veroorzaakt door verschillende problemen. Mondeling onderzoek kan helpen bij het achterhalen van de oorzaak.

(Af)gebroken tand

Afgebroken tanden kunnen worden behandeld door cosmetische hechting of door porseleinrestauratie.

Tandbederf

We gebruiken moderne technologie om bederf in de vroegste stadia te detecteren en uw tanden te sparen en te behouden.

Tarieven 2022